KAN MAN BLI AV MED ASTMA?

14.11.2019

Jag sticker ut hakan och säger att man kan det eller åtminstone bli klart förbättrad genom att genomgå det program som The Sixpack Revolution (SPR) erbjuder - även om det givetvis inte finns nån garanti. 

Jag har själv haft astma i över 25 år och under hela mitt liv lidit av psoriasis och i vår släkt finns dessutom arvsanlag för reumatisk verk, artros mm vilket jag också fått känningar av under de senaste dryga fem åren. 

Jag har gått på alla tänkbara sorters astmamediciner som Ventoline, Pulmicort och Symbicort och jag har varit på akutmottagning vid några tillfällen vid rejäla astmaattacker som varit så illa att jag inte kunnat andas nästan alls och då fått inhalera flytande kortison. 

Läkarna har genom alla dessa år talat om för mig att det inte går att bli av med astman.  Efter fyra veckor in i SPR-programmet märkte jag av en slump (glömde att ta Symbicorten under ett par dagar) att jag inte kände av astman som tidigare. Jag fortsatte att skippa medicinen (men hade den givetvis i beredskap hela tiden) och när det visade sig att jag inte längre behövde den så fortsatte jag helt enkelt att inte ta den. Det stora eldprovet kom när vi fick som utmaning att springa 10 km - skulle detta verkligen gå....? 

Det är svårt att beskriva med ord den känsla jag hade när jag sprungit dessa 10 km utan medicin - jag grät när jag kom i mål och var så berörd.

Den stora anledningen till att jag blivit av med min astma har jag kommit fram till är kopplad till kosten - med SPR medföljer en radikal förändring av kosten - man plockar framförallt bort; mjöl, ris, pasta, ost, nötkött och fläskkött och ersätter med en massa grönsaker, nyttigare protein (antingen veganskt eller fågel och fisk) samt hälsosammare fetter som oliv- och kokosolja. Man äter mindre portioner och oftare samt dricker större mängder vatten. Och om jag skall lyfta fram något som jag misstänker kan vara en större orsak för mig så är det vetemjölet

Kosten man äter bygger på att man reducerar eller helt tar bort kost som kan vara mer eller mindre inflammatorisk - att äta s.k. antiinflammatorisk kost är ett relativt nytt område som på senare tid har blivit alltmer uppmärksammat som en viktig komponent för vår hälsa.

Detta i kombination med mycket mer rörelse och träning samt mental träning där man jobbar med sitt inre och målbilder gör att astma och även en hel del andra ålders- eller livsstilsrelaterade krämpor och sjukdomar ger med sig. 

Det finns mängder med bevis (personer som kört SPR) och jag är ett av dessa 😀



Asthmarevolution.com 2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång